Gold trip - Reisverslag uit Melbourne, Australië van robvuur - WaarBenJij.nu Gold trip - Reisverslag uit Melbourne, Australië van robvuur - WaarBenJij.nu

Gold trip

Door: Webmaster

09 Juni 2006 | Australië, Melbourne

Het grondonderzoek is afgelopen dus ik heb lekker wat kunnen rondtouren de laatste week. Echt een hele week vrij zat er niet in (mmm achteraf dus wel) omdat we elk moment weer konden starten met additioneel onderzoek, wat vervolgens niet gebeurde. Vorig weekend met Frans en Ewald op pad geweest naar het Mornington Peninsula, dat is een landtong ten oosten van de Port Philip Bay. Hier heb je veel wijngaarden waar je perfect kunt lunchen en aantal mooie uitzichtpunten bij Chapmans Point en Artur's Seat.

Dinsdag ben ik voor een 2 daagse trip vertrokken naar de Goldfields en de Grampians. De Goldfields is een gebied ten noordwesten van Melbourne waar in 1951 goud ontdekt is. In datzelfde jaar is Victoria een zelfstandige kroonkolonie geworden na afsplitsing van New Sout Wales. De goudkoorts sloeg meteen toe en de goeverneur van Victoria had de grootste moeite om de stroom aan gelukszoekers onder controle te houden. De opstand van goudzoekers in 1854 die in reactie op het strenge bewind en de belastingen volgde (Eureka Stockade in Ballarat) heeft geleid tot stemrecht en representatie van 'gewone' mensen in het parlement.

Verder is Ballarat het mijnbouwstadje van Victoria. Er is hier zeer veel goud gevonden, waaronder grote 'nuggets' (goudklompen). Het goud komt in twee vormen voor: 1.Alluvial gold, zogenaamd vrij goud dat in oude rivierbeddingen voorkomt en 2.Reef gold, goud dat in concentraties in quartsiet voorkomt. Het alluvial gold is ook vandaag de dag nog te vinden
met een geavanceerde metaaldetector, het reef gold wordt in een commerciele ondergrondse mijn gewonnen. Er is een mooi 'show mijnbouwdorp' gebouwd op Sovereign Hill, de plek waar vroeger veel goud is gevonden.

Na de Goldfields ben ik s'avonds doorgereden naar de Grampians, een (met name) zandsteen gebergte en natuurreservaat. In februari is hier een grote bushfire geweest waarbij circa
60% van de bomen is verbrand, de resultaten waren nog duidelijk aanwezig! Toch zie je ook dat de natuur snel herstelt en typische planten als de kangeroo tail tree de kop op steken. Deze plant groeit alleen na een bosbrand.

Maandag weer richting Qatar!