Hello from Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van robvuur - WaarBenJij.nu Hello from Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van robvuur - WaarBenJij.nu

Hello from Melbourne

Door: Webmaster

20 Mei 2006 | Australië, Melbourne

G'day from Melbourne! Ik ben Down Under voor een grondonderzoek in Port Philip Bay, een grote baai ten zuiden van de stad. Elke dag varen we met een bak+sleepboot zo'n 3 uur voordat we op de boorlocatie zijn, doen de boringen en varen weer terug voor donker. Lange vaartijden dus, genoeg tijd voor een heleboel slechte verhalen van de kraandrijvers en werkers. Sinds kort ook en TV aan boord en een BBQ dus we get the barbie up for brekky (=eitje bakken voor ontbijt op de gasgestookte bbq). Het leven in melbourne is niet slecht, ik woon in een mooi appartement midden in het centrum en je kunt erg lekker eten in de buurt! De kantoorcultuur daar (ben pas 1 dag op kantoor geweest) is wel iets om aan te wennen. Zwart (mantel)pak plus zwarte schoenen is de standaard kantoor outfit, beetje saai op z'n zachtst gezegd. Koffie is zeer belangrijk maar dan niet het apparaat op kantoor, je haalt je koffie op de hoek bij een van de vele lunchcafes. Omdat het kantoor een grote ruimte is en iedereen stil zit te werken is de gezelligheid beperkt, ouwehoeren doet men wel in de pub (die vervolgens alleen in het weekend worden bevolkt).

Begin deze week nog een dag in Brisbane geweest, we gaan daar een aanbieding doen op een havenuitbreiding. Ik had zondagavond op het vliegveld in Brisbane afgesproken met een oud-studiegenoot/collega Rob (hij kwam uit A'dam, ik uit Melbourne) na droppen van de spullen in het hotel zijn we de stad ingegaan. Wij vielen lichtelijk uit de toon in ons overhemd in de kroeg daar tussen alle surfdudes/alto's/laidback figuren, enig gevoel voor stijl is daar geheel verdwenen, maar het is wel gezellig! De volgende dag de haven bezocht in een 25gr zonnetje, goeie actie van Rob om precies het opname knopje van de camcorder in te duwen als hij niet wilde filmen, het resultaat was een film van schoenen en de binnenkant van de auto in plaats van de locatie van de uitbreiding...gelukkig had ik nog wat foto's gemaakt. 's middags op de airport een verslag getypt en daarna weer teruggevlogen naar Melbourne.

Vandaag ben ik naar de Dandenong Ranges geweest, een berggebied (tot 633 meter) en nationaal park op 1,5 uur rijden van Melbourne. Prachtige Indian Summer kleuren nu met de herfst, ze hebben erg veel verschillende exotische boomsoorten daar. Op weg naar One Tree Hill bergtop heb ik de Kokoda Memorial Walk van 1000 treden gelopen (op en neer). Dit is een steil pad door een dicht begroeide kloof, vergelijkbaar met zo'n kloof in Papoea Nieuw Guinea waar de Australiers in 1942 tegen de Jappen vochten. Langs de route van het pad staat op plaquetten telkens een stuk verhaal van die veldslag. De 1000 treden zijn ook erg populair als fitness-training, de meesten doen het pad 2 of 3 keer op zaterdagochtend. Ik heb het bij 1 keer gelaten.

• 20 Mei 2006 - 09:38

Hanny Vuurens:

Nu, van het ene land naar het andere hoppen. Het is nog al wat, al die cultuur verschillen of valt dat wel mee? Leuk om je belevenissen te lezen. Werk ze, maar probeer tijd vrij te blijven maken om wat van het land te zien!
    Groetjes ook van Herman natuurlijk.

• 25 Mei 2006 - 09:32

Sas:

Ha broerr, leuke stad he Melbourne, als het mooi weer is aan de baai erg relaxed. Geniet ervan, tot later...